Kako hrvatski predškolci provode vrijeme uz ekrane?
Rezultati istraživanja: Kako hrvatski predškolci provode vrijeme uz ekrane?
S PRVIM ROĐENDANOM UZ MALE EKRANE VRIJEME PROVODI 40% DJECE, S DVIJE GODINE TAJ BROJ PENJE SE NA 79%, A S ČETIRI GODINE ELEKTRONIČKE UREĐAJE KORISTE GOTOVO SVI. VEĆINI JE PRVI UREĐAJ BIO TV, A SLIJEDE GA MOBITEL I TABLET, POKAZALO JE ISTRAŽIVANJE POLIKLINIKE ZA ZAŠTITU DJECE I MLADIH GRADA ZAGREBA I HRABROG TELEFONA
Izvor: poliklinka-djeca.hr
Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba i Hrabri telefon proveli su prvo nacionalno istraživanje o predškolskoj djeci pred malim ekranima. Istraživanje je provedeno u vrtićima diljem Hrvatske tijekom 2016. i 2017. godine, a rezultati se temelje na uzorku od 655 roditelja djece u dobi od 18 mjeseci do sedam godina. Istraživanjem je obuhvaćen prigodan uzorak sudionika iz ruralnih i urbanih sredina na području različitih dijelova Republike Hrvatske.
Ovo su neki od prvih rezultata istraživanja:
ZASIĆENOST EKRANIMA
gotovo sve obitelji s predškolskom djecom u svom kućanstvu posjeduju televizor, mobitel i računalo
85% kućanstava s predškolskom djecom ima tablet
65% kućanstava s predškolskom djecom ima igraće konzole
u prosjeku postoji 6 elektroničkih uređaja po kućanstvu
80% djece živi u kućanstvima s 5 ili više primjeraka elektroničkih uređaja
u svojim spavaćim sobama 27% djece ima televizor, 8% računalo, a 5% igraće konzole
VRIJEME UZ EKRANE
Među gotovo 700 predškolaca o kojima su izvještavali njihovi roditelji nema niti jedan koji ne koristi
barem jedan elektronički uređaj – suvremene tehnologije koriste svi.
97,2% djece gleda televiziju
više od dvije trećine djece koristi mobitel i tablet
60% djece se koristi računalom
svako četvrto dijete koristi igraće konzole
predškolci u prosjeku provode pred ekranom 2,4 sati radnim danom te 3 sata vikendom
60% predškolaca tijekom tjedna provodi uz ekrane dva ili više sati
72% predškolaca vikendom provodi uz ekrane dva ili više sati
svaki drugi predškolac u dobi od dvije do četiri godine provodi ukupno dva ili više sata dnevno uz
različite ekrane
nakon navršene šeste godine 71% predškolske djece provodi uz ekrane dva ili više sati dnevno, a
vikendom to radi njih čak 82%
djeca najviše vremena i dalje provode pred televizorom, i to nešto više vikendom (97,2% djece) nego
radnim danima (95,5% djece)
gotovo svako peto dijete gleda TV više od dva sata radnim danom, a vikendom to čini svako treće
dijete
oko 15% djece igra igre na igraćim konzolama, najveći broj njih do jedan sat dnevno
svoj mobitel posjeduje 6% predškolske djece, a čak 4,2% djece posjeduje vlastiti mobitel prije
navršene četvrte godine
KAKO SU DJECA POČELA PROVODITI VRIJEME UZ EKRANE I ŠTO SU NAUČILA?
Djeca počinju koristiti elektroničke uređaje u vrlo ranoj dobi. S prvim rođendanom uz male ekrane
vrijeme provodi 40% djece, s dvije godine taj broj penje se na 79%, a s četiri godine elektroničke
uređaje koriste gotovo svi (97%). Većini djece prvi uređaj bio je TV, a slijede ga mobitel i tablet.
U njihovom korištenju djeca su više od pasivnih primatelja informacija – oni aktivno traže sadržaje
koji su im zanimljivi i privlačni.
čak 97% predškolske djece zna samostalno upaliti neki elektronički uređaj
90% predškolske djece samostalno traži i pokreće sadržaje koje žele
77% predškolske djece fotografira i snima mobitelom
45% predškolske djece samostalno koristi internet
SPAVANJE I HRANJENJE UZ EKRANE
svako treće dijete barem ponekad koristi elektronički uređaj za vrijeme obroka
90% djece koristi elektroničke uređaje prije spavanja
jedno od deset djece elektroničke uređaje za vrijeme obroka koristi često ili uvijek
čak 41% posto djece elektroničke uređaje koristi često ili uvijek neposredno prije spavanja
ZAŠTO RODITELJI DJECI OMOGUĆUJU VRIJEME PRED MALIM EKRANIMA?
gotovo 50% roditelja djeci daje male ekrane kako bi se djeca zabavila
više od trećine roditelja smatra da su elektronički uređaji djeci korisni za učenje
56% roditelja nastoji djeci zaokupiti pažnju elektroničkim uređajima
oko 7% roditelja smatra da će se djeca bolje uklopiti u društvo vršnjaka ako koriste suvremene
tehnologije
oko 50% roditelja ne zna procijeniti jesu li elektronički uređaji štetni ili korisni za njihovu djecu
trećina roditelja procjenjuje elektroničke uređaje štetnima, a sva djeca ih koriste