Novosti

Kako hrvatski predškolci provode vrijeme uz ekrane?

Rezultati istraživanja: Kako hrvatski predškolci provode vrijeme uz ekrane?

S PRVIM ROĐENDANOM UZ MALE EKRANE VRIJEME PROVODI 40% DJECE, S DVIJE GODINE TAJ BROJ
PENJE SE NA 79%, A S ČETIRI GODINE ELEKTRONIČKE UREĐAJE KORISTE GOTOVO SVI. VEĆINI JE PRVI
UREĐAJ BIO TV, A SLIJEDE GA MOBITEL I TABLET, POKAZALO JE ISTRAŽIVANJE POLIKLINIKE ZA ZAŠTITU DJECE I MLADIH GRADA ZAGREBA I HRABROG TELEFONA

Izvor: poliklinka-djeca.hr

Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba i Hrabri telefon proveli su prvo nacionalno istraživanje o predškolskoj djeci pred malim ekranima. Istraživanje je provedeno u vrtićima diljem Hrvatske tijekom 2016. i 2017. godine, a rezultati se temelje na uzorku od 655 roditelja djece u dobi od 18 mjeseci do sedam godina. Istraživanjem je obuhvaćen prigodan uzorak sudionika iz ruralnih i urbanih sredina na području različitih dijelova Republike Hrvatske.

Ovo su neki od prvih rezultata istraživanja:

ZASIĆENOST EKRANIMA
  • gotovo sve obitelji s predškolskom djecom u svom kućanstvu posjeduju televizor, mobitel i računalo
  • 85% kućanstava s predškolskom djecom ima tablet
  • 65% kućanstava s predškolskom djecom ima igraće konzole
  • u prosjeku postoji 6 elektroničkih uređaja po kućanstvu
  • 80% djece živi u kućanstvima s 5 ili više primjeraka elektroničkih uređaja
  • u svojim spavaćim sobama 27% djece ima televizor, 8% računalo, a 5% igraće konzole

VRIJEME UZ EKRANE
  • Među gotovo 700 predškolaca o kojima su izvještavali njihovi roditelji nema niti jedan koji ne koristi
  • barem jedan elektronički uređaj – suvremene tehnologije koriste svi.
  • 97,2% djece gleda televiziju
  • više od dvije trećine djece koristi mobitel i tablet
  • 60% djece se koristi računalom
  • svako četvrto dijete koristi igraće konzole
  • predškolci u prosjeku provode pred ekranom 2,4 sati radnim danom te 3 sata vikendom
  • 60% predškolaca tijekom tjedna provodi uz ekrane dva ili više sati
  • 72% predškolaca vikendom provodi uz ekrane dva ili više sati
  • svaki drugi predškolac u dobi od dvije do četiri godine provodi ukupno dva ili više sata dnevno uz
  • različite ekrane
  • nakon navršene šeste godine 71% predškolske djece provodi uz ekrane dva ili više sati dnevno, a
  • vikendom to radi njih čak 82%
  • djeca najviše vremena i dalje provode pred televizorom, i to nešto više vikendom (97,2% djece) nego
  • radnim danima (95,5% djece)
  • gotovo svako peto dijete gleda TV više od dva sata radnim danom, a vikendom to čini svako treće
  • dijete
  • oko 15% djece igra igre na igraćim konzolama, najveći broj njih do jedan sat dnevno
  • svoj mobitel posjeduje 6% predškolske djece, a čak 4,2% djece posjeduje vlastiti mobitel prije
  • navršene četvrte godine

KAKO SU DJECA POČELA PROVODITI VRIJEME UZ EKRANE I ŠTO SU NAUČILA?
  • Djeca počinju koristiti elektroničke uređaje u vrlo ranoj dobi. S prvim rođendanom uz male ekrane
  • vrijeme provodi 40% djece, s dvije godine taj broj penje se na 79%, a s četiri godine elektroničke
  • uređaje koriste gotovo svi (97%). Većini djece prvi uređaj bio je TV, a slijede ga mobitel i tablet.
  • U njihovom korištenju djeca su više od pasivnih primatelja informacija – oni aktivno traže sadržaje
  • koji su im zanimljivi i privlačni.
  • čak 97% predškolske djece zna samostalno upaliti neki elektronički uređaj
  • 90% predškolske djece samostalno traži i pokreće sadržaje koje žele
  • 77% predškolske djece fotografira i snima mobitelom
  • 45% predškolske djece samostalno koristi internet

SPAVANJE I HRANJENJE UZ EKRANE
  • svako treće dijete barem ponekad koristi elektronički uređaj za vrijeme obroka
  • 90% djece koristi elektroničke uređaje prije spavanja
  • jedno od deset djece elektroničke uređaje za vrijeme obroka koristi često ili uvijek
  • čak 41% posto djece elektroničke uređaje koristi često ili uvijek neposredno prije spavanja

ZAŠTO RODITELJI DJECI OMOGUĆUJU VRIJEME PRED MALIM EKRANIMA?
  • gotovo 50% roditelja djeci daje male ekrane kako bi se djeca zabavila
  • više od trećine roditelja smatra da su elektronički uređaji djeci korisni za učenje
  • 56% roditelja nastoji djeci zaokupiti pažnju elektroničkim uređajima
  • oko 7% roditelja smatra da će se djeca bolje uklopiti u društvo vršnjaka ako koriste suvremene
  • tehnologije
  • oko 50% roditelja ne zna procijeniti jesu li elektronički uređaji štetni ili korisni za njihovu djecu
  • trećina roditelja procjenjuje elektroničke uređaje štetnima, a sva djeca ih koriste
  • 17% roditelja elektroničke uređaje procjenjuje korisnima

DRUŠTVENE MREŽE
  • 65% odraslih objavilo je sliku predškolskog djeteta na društvenim mrežama
  • 35% roditelja objavilo je sliku djeteta na društvenim mrežama u prvome mjesecu života djeteta

PRAVILA, NADZOR, ODNOS: KAKO RODITELJI REGULIRAJU VRIJEME UZ EKRANE
  • čak četvrtina roditelja svojim predškolcima ne postavlja pravila vezano uz korištenje elektroničkih
  • uređaja
  • svaki deseti roditelj nikad nije ili rijetko kaže djetetu što smije gledati
  • neki roditelji postavljaju pravila samo za TV, a neki samo za ostale ekrane
  • Pravila koja roditelji postavljaju najčešće se tiču ukupno dozvoljenog vremena korištenja. Neki
  • roditelji nagrađuju dijete dodatnim minutama pred ekranom, a neki kažnjavaju dijete ukidanjem
  • minuta pred malim ekranima. Manje se postavljaju pravila vezana za sadržaj koji dijete gleda/koristi
  • na malim ekranima, što je često puno važnije od ukupnog vremena.
  • Bez obzira na ograničeno vrijeme, djeca koriste suvremene tehnologije bez nadzora. Barem ponekad
  • 70% djece koristi TV bez nadzora, 2/3 djece koristi mobitel i računalo bez nadzor, 75% djece koristi
  • tablet bez nadzora.
  • 40% roditelja uvijek prisutno uz dijete dok koristi elektroničke uređaje
  • tek 30% roditelja cijelo vrijeme prati sadržaje koje dijete gleda
  • 11% roditelja uvijek gleda sadržaje zajedno s djetetom
  • gotovo svaki peti roditelj izjavljuje da nikada ili rijetko gleda sadržaje zajedno sa svojim djetetom
  • nakon što dijete vidi neki sadržaj na TV-u, petina roditelja nikad ili tek ponekad razgovara s djetetom
  • o onome što je gledalo
  • 20% roditelja ne određuje redovno koje igre dijete može igrati
  • gotovo svaki četvrti roditelj nikad ili rijetko podučava svoje dijete o korištenju elektroničkih uređaja
  • 39% roditelja nikad se ne igra s djetetom na elektroničkom uređaju

SIGURNOST
  • svaki četvrti roditelj osigurava programe koji prate aktivnost djeteta i koji blokiraju neprimjerene
  • sadržaje
  • gotovo 20% roditelja ne zna što su programi za praćenje aktivnosti niti imaju li ih
  • 12% roditelja ne zna o programima koji blokiraju neprimjerene sadržaje
  • 21% roditelja nikad ne pregledava povijest pretraživanja interneta (History)
Made on
Tilda